
Pierwszy rok akcji! Podsumowanie w liczbach
Zakończyliśmy pierwszy rok. Był to dla nas czas wielu radości i wzruszeń, ale również trudności i wyzwań. Poznaliśmy wspaniałych ludzi, którzy przyczynili się do sukcesu akcji. Najważniejszym świadectwem, że Szkoła 3.0 jest innowacyjnym programem edukacyjnym, jakiego brakowało w naszym kraju, są osiągnięcia naszych podopiecznych.
Od czego zaczęliśmy?
Na pomysł akcji wpadliśmy w połowie 2016 roku. Wiedzieliśmy, że dzieci z placówek pieczy zastępczej nie mają lekko, ale kiedy zobaczyliśmy raport NIK i jego wyniki, nie mogliśmy spać spokojnie. Ponad 80% wychowanków nie potrafi się usamodzielnić, przez co wracają do patologicznych środowisk i korzystają z dostępnych form pomocy społecznej.
Wpadliśmy na odważny pomysł nauki programowania. Zależało nam na mądrej pomocy, która naprawdę wpłynie na zmianę ich życia w dłuższej perspektywie. Od razu przystąpiliśmy do działania.
Pilotaż - dwie półkolonie z nauką programowania
Podczas wakacji, dzięki wsparciu Akademii Programowania i firmie itWORKS, pilotażowo zorganizowaliśmy edukacyjne półkolonie dla 20 dzieci z dwóch krakowskich domów dziecka. Uczestnicy mieli okazję spróbowania swoich sił w programowaniu poprzez zabawę i wspólne projektowanie gier. Widząc morze talentów i ogromne chęci ze strony dzieci, postanowiliśmy rozpocząć działania na dobre, aby dać im możliwość lepszej edukacji i przygotować do samodzielnego życia.
Pierwszy rok
Do projektu przyjęliśmy 49 dzieci z 6 placówek. Podczas całorocznego kursu dzieciaki realizowały wyznaczony plan cotygodniowych zajęć. Mieli możliwość nauczenia się podstawowych pojęć oraz poznały specyfikę działania różnych programów.
Nauczyciele rozpoczęli zajęcia od podstaw, pokazali wszystkim uczestnikom jak wyglądają instrukcje warunkowe, pętle oraz zmienne i ich typy. Dzieci nauczyły się wykorzystywać układ współrzędnych, zapoznały się z podstawowymi zasadami fizyki, jak grawitacja i masa ciała. Całą zdobytą wiedzę nasi podopieczni mogli wykorzystać podczas tworzenia swoich pierwszych gier przy pomocy programów takich jak: Scratch, Stencyl, Alice 3D, Greenfoot, PHP, Java i JavaScript.
Grupa licealistów przez cały rok pracowała nad stworzeniem Elektronicznego Zeszytu Ucznia. PorkNote (bo tak został nazwany) to aplikacja webowa, powstała z wykorzystaniem HTML5, CSS, PHP, MySQL. Nasi wspaniali licealiści na zakończeniu roku Szkoły 3.0 sami zaprezentowali swój projekt. Byliśmy dumni i wzruszeni, kiedy zobaczyliśmy efekty ich rocznej nauki i jednocześnie pracy. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj.
Programowanie to nie wszystko. Dodatkowo zrobiliśmy wiele więcej!
Dzięki kreatywnej i otwartej formie zajęć programowania, dzieciaki zaczęły opowiadać o swoich pasjach. Chcąc dać im możliwość rozwijania zainteresowań i pokazać, że mogą osiągnąć życiowy sukces postanowiliśmy zorganizować dla nich dodatkowe zajęcia. W ten sposób chcieliśmy uzmysłowić im jak ważne są marzenia, wyznaczenie celów oraz doskonalenie swoich umiejętności.

Oto warsztaty, jakie dodatkowo przeprowadziliśmy:
-
Wycieczka do Centrum Technicznego Delphi wprowadziła dzieciaki w świat nowych technologii. Uczestnicy mieli możliwość zobaczyć jak bada się częstotliwość dźwięku poszczególnych urządzeń oraz jak pracuje drukarka 3D.
-
Warsztaty “Moja pasja. Moja przyszłość” d la dziewczynek z okazji Dnia Kobiet. Chciałyśmy pokazać im, że jeśli będą podążały za tym, co kochają, będą konsekwentne i cierpliwe, uda im się osiągnąć wymarzony sukces. Na spotkanie zaprosiliśmy przedsiębiorcze kobiety, właścicielki biznesów, które opowiedziały o swoich trudnych drogach do spełniania marzeń.
-
Warsztaty edukacji finansowej z okazji Dnia Dziecka, zorganizowane wraz z ING Bank Śląski dla młodzieży w wieku gimnazjalnym. Przeprowadziliśmy profesjonalne testy predyspozycji zawodowych oraz grę finansową skupiającą się na temacie oszczędzania.
-
Kulinarne Środy. Dzięki życzliwości autorki kulinarnego bloga Sól Pieprz i Bazylia spełniliśmy marzenie naszej podopiecznej Patrycji, która chce zostać w przyszłości blogerką kulinarną oraz cukiernikiem. Dziewczyny spotykały się regularnie, aby uczyć się przygotowywać coraz to bardziej skomplikowane ciasta i ciasteczka, a pod okiem Piotrka, Patrycja zdobywa kolejne szlify w nauce programowania.
-
Zajęcia Blogowania. Chcąc umożliwić uczniom rozwijanie swoich zainteresowań postanowiliśmy połączyć naukę programowania z ich pasjami. Grupa dziewczyn w wieku gimnazjalnym uczęszcza na warsztaty tworzenia bloga. Są to zajęcia nauki programowania oraz korzystania z nowych technologii, podczas których dziewczyny tworzą swoje projekty, oparte o własne wizje i marzenia. Z kolei 13-letnia Patrycja marzyła o tym, by zostać blogerką kulinarną i cukiernikiem. Dlatego zorganizowaliśmy kulinarne środy, podczas których jej imienniczka Patrycja, autorka bloga Sól Pieprz i Bazylia uczy trudnej sztuki kulinarnej. Największą nagrodą były słowa jednej z uczestniczek, Klaudii, która w zakładce “O mnie” na swoim blogu, napisała:
“Ten blog może nie jest idealny, ale sama go stworzyłam i zaprogramowałam.”
-
Zajęcia z języka angielskiego. Zaczęło się od inicjatywy nauczycieli, którzy widząc problem ze znajomością języka angielskiego stworzyli słowniczek przydatnych słówek, aby dzieciaki lepiej mogły posługiwać się programami do tworzenia gier. Później zdecydowaliśmy się zorganizować spotkania gdzie nasi podopieczni będą mogli szlifować swoje umiejętności językowe. Udało nam się to dzięki Jagodzie, która zaoferowała swoją pomoc.
Program Mentor trzonem Szkoły 3.0
Program mentoringu powstał dzięki zaangażowaniu ludzi, którzy pragną pomagać i w pełni poparli ideę naszego programu. Zaczęło się od 19-letniego Patryka, który chciał uczyć się programowania, ale zajęcia z młodszymi dziećmi nie dawałyby mu satysfakcji. Zaczęliśmy szukać odpowiedniej dla niego osoby wśród naszych znajomych programistów. W ten oto sposób połączyliśmy go z Mateuszem, który wprowadza go w świat IT. Z czasem łączyliśmy kolejnych Mentorów z naszymi podopiecznymi i z tygodnia na tydzień widzieliśmy wspaniałe efekty ich pracy. W pierwszym roku Szkoły 3.0 udało się stworzyć 13 cudownych duetów.
Chcąc ułatwić naszym Mentorom kontakt i pracę z dziećmi, zorganizowaliśmy cykl warsztatów opartych na Porozumieniu Bez Przemocy (NVC). Z pomocą trenerki Anety Kutnik uczyliśmy się jak mądrze chwalić dziecko oraz jak zmotywować je do działania.
Mentorzy to wspaniali ludzie, którzy piątkowe wieczory mogliby spędzać ze znajomymi, w kinie, na wyjazdach, a poświęcają swój czas, aby być z nami, zdobywać wiedzę, wymieniać doświadczeniami i pomagać dzieciom.
Zakończenie roku szkolnego pt. “Webskie Dzieciaki”
W czerwcu spotkaliśmy się na wyjątkowym wydarzeniu - zakończeniu roku w Szkole 3.0. Podczas części oficjalnej podsumowaliśmy efekty pracy oraz wręczyliśmy dzieciakom certyfikaty. Dzięki wsparciu firmy Infusion i organizatorów konferencji Koderek udało się przeprowadzić wartościowe warsztaty dla wszystkich obecnych i przyszłych uczniów Szkoły 3.0. Więcej o tym wydarzeniu możecie przeczytać tutaj.
Motywacja to klucz!
To był niesamowity dzień, pełen emocji i wzruszeń. Największym podziękowaniem dla nas było pytanie jednego z dzieci “A czy możemy iść na jeszcze jedne zajęcia?”. Dzięki temu po raz kolejny utwierdziliśmy się w przekonaniu, że te dzieciaki chcą się uczyć, wystarczy tylko ktoś kto je wesprze, odpowiednio zmotywuje i da narzędzia do nauki.